تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۲۹۴۷۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چشم انداز تجاری خوزستان برای تحقق صادرات هفت میلیارد دلاری تا پایان سال ۱۴۰۳ 
چشم انداز تجاری خوزستان برای تحقق صادرات هفت میلیارد دلاری تا پایان سال ۱۴۰۳ 

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: چشم انداز حوزه تجارت خارجی، تحقق صادرات به میزان هفت میلیارد دلار تا پایان سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شده است.

حمید رضا فلاح اظهارکرد: سال گذشته سهم صادرات خوزستان ۱۵ درصد کل تجارت کشور بود که ۵۵ درصد مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی، ۱۵ درصد کشاورزی، ۱۴ درصد فلزات، ۱۲ درصد معدنی، سه درصد در حوزه صنعت و یک درصد نیز در حوزه صنایع دستی بوده است.

وی با اشاره به بیشترین محصولات صادراتی از استان بیان کرد: به طور معمول بیشترین محصولات صادراتی از حوزه‌های پتروشیمی، فولادی و کشاورزی است و کشورهای مورد هدف تجارت استان نیز چین، امارات، عراق، ترکیه، هند، کویت و افغانستان هستند.

عضو کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی خوزستان با اشاره به فعالیت سه اتاق بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر در استان یادآورشد: سال گذشته ۴۸۸ کارت بازرگانی صادر و ۵۰۷ کار نیز در استان تمدید شده است.

وی افزود: تسهیل امور و مسیر تجارت برای بازرگانان را یکی از اولویت های مهم مدیریت ارشد استان است که در این رابطه استفاده از ظرفیت‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.

استخراج سالانه ۱۷ میلیون تن انواع محصولات معدنی از خوزستان

فلاح در بخش دیگری از این گفت‌وگو از وجود ۳۰۳ پروانه بهره برداری معدن در استان خبر داد و گفت: این تعداد پروانه بهره‌برداری با سرمایه گذاری ۳۹ هزار و ۶۵۱ میلیارد ریال زمینه اشتغال برای یکهزار و ۸۸۶ نفر را ایجاد می‌کنند.

به گفته وی، خوزستان با داشتن ۱۹۰ معدن فعال در این بخش شرایط خوبی دارد.

فلاح افزود: همچنین ۱۰۸ معدن در حال بهره‌‍برداری است و ۱۹۵ معدن نیز غیرفعال و یا دارای مجوز توقف فعالیت هستند.

مدیر کل صمت خوزستان ادامه داد: سالانه ۱۷ میلیون تن انواع محصولات معدنی از معادن استان استخراج می شود.

وی اظهار کرد: تلاش بر این است که محصولات معدنی استان جایگاه بیشتری را در سبد صادراتی پیدا کنند.

 پیش از این مدیر کل صمت خوزستان با اشاره به اهمیت رفع مشکلات معادن فعال استان بر حفظ فرصت‌های شغلی در این بخش تاکید کرد و اعلام کرد: طرح توسعه، وضعیت زیرساختی و جاده‌های دسترسی به معادن از جمله موضوعاتی است که می تواند از تعطیلی و یا کاهش ظرفیت تولید این واحدها جلوگیری کند.

مواد معدنی همچون مصالح ساختمانی، شن و ماسه و سنگ‌های تزئینی از معادن استان برداشت می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار